Słów kilka o przedszkolu
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”, tymi słowami my pracownicy Przedszkola Samorządowego nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Szydłowcu kierujemy się w pracy otaczając opieką swoich wychowanków. Stwarzamy miejsce, gdzie mogą spełniać swoje marzenia, gdzie mogą rozwijać swoje zdolności, zainteresowania, pasje. Stawiamy na wrodzone umiejętności maluchów, które rozwijamy i pielęgnujemy.
Opieką otaczamy dzieci w wieku od 3 do 5 lat, w szczególnych uzasadnionych przypadkach dzieci 2,5 letnie. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (dzieci niepełnosprawne) okres ten wydłuża się do 8 roku życia.
W naszej placówce jest sześć grup przedszkolnych w tym grupy integracyjne. W grupach integracyjnych opiekę nad dziećmi sprawuje dwóch nauczycieli oraz nauczyciel wspierający. Grupy te są mniej liczne 20 – osobowe.
Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana kadra nauczycieli, która nieustannie się dokształca, co daje możliwość wprowadzania nowatorskich metod i form pracy. Od lat pedagogika Marii Montessori gości w naszych progach przynosząc dzieciom i ich rodzicom radość poznawania świata i poszerzania umiejętności. Wykorzystywane elementy pedagogiki Montessori uczą dzieci samokontroli i samodyscypliny – czyli najważniejszych cechy koniecznych do prawidłowego funkcjonowania w społeczności szkolnej. Systematycznie wprowadzana w naszych grupach pedagogika Planu Daltońskiego kładzie szczególny nacisk na rozwijanie zdrowych relacji rówieśniczych, wzrostu empatii wśród dzieci oraz umiejętności kontroli własnych emocji. W trosce o samoświadomość własnego ciała u dzieci, wyszkolona w tym kierunku kadra, stosuje również system ćwiczeń Weroniki Sherborne oraz programy Marianny i Christophera Knill’ów wplecione w ramy zajęć muzyczno-ruchowych. Specjaliści na zajęciach indywidualnych i nie tylko wykorzystują metody lub ich elementy (elementy metody Krakowskiej, elementy logorytmiki, strukturalizację czasu oraz wizualizację zajęć lub działań szczególnie wymagane w przypadku dzieci z zachowaniami trudnymi) dopasowując je konkretnie do dziecka.
W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe poza podstawą programową: język angielski, rytmika, gimnastyka korekcyjna.
Stwarzamy w naszym przedszkolu ciepłą i rodzinną atmosferę. Stawiamy na kontakt z rodzicami, angażujemy w nasze życie przedszkolne. Organizujemy dla nich zajęcia otwarte, gdzie mogą przebywać i bawić się razem z dziećmi, poznawać nasze metody pracy. Organizujemy uroczystości przedszkolne, pogłębiamy więzi, aby dzieci czuły się w przedszkolu tak jak czują się w domu.
Jednak prawdziwą perełką naszego przedszkola jest integracja. Od 13 lat spotykają się tu dzieci niepełnosprawne ze zdrowymi rówieśnikami. To połączenie sprawia, że dzieciom z zaburzeniami nauka przychodzi znacznie łatwiej i szybciej. Dzieci pełnosprawne z kolei rozwijają wrażliwość i tolerancje, stają się bardziej empatyczne. Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci autystyczne, dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją oraz niepełnosprawnością intelektualną, niedosłyszące i niedowidzące. Nad nimi czuwają wykwalifikowani specjaliści: logopeda, tyflopedagog, surdopedagog, oligofrenopedagog, terapeuta autyzmu. Do potrzeb dzieci niepełnosprawnych dostosowane są pomieszczenia przedszkolne i jego wyposażenie. Posiadamy gabinet logopedyczny, gabinet do indywidualnej pracy pedagogicznej oraz salę doświadczeń świata.
„Wszystkiego , co należy wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu” R. Fullghum – te słowa są mottem naszej pracy w przedszkolu. To tutaj dzieci dowiadują się, że nie są w centrum wszechświata i że inni ludzie też mają swoje potrzeby. Zasady obowiązujące w kontaktach międzyludzkich musi poznać każdy i przedszkole bardzo się w tym przydaje. Dziecko uczy się dzielić z innymi, czekać na swoją kolej oraz współpracować.
Z serdecznym pozdrowieniem pracownicy Przedszkola Samorządowego nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Szydłowcu.
{phocagallery view=category|categoryid=1072|limitstart=0|limitcount=12}