Szydłowiecka Fabryka Braci Węgrzeckich
Szydłowiecka Fabryka Bryczek i Karoserii Bracia Węgrzeccy powstała w 1875 roku. Fabryka znajdowała się ówcześnie na ul. Głównej, dzisiejszej ul. Kościuszki przy Zespole Szkół im. KOP. Nawet teraz można zobaczyć hale w których miał miejsce zakład produkcyjny.
W fabryce produkowano początkowo bryczki i powozy, cieszące się dużą popularnością ze względu na wysoką jakość wykonania. Jedną z bryczek można znaleźć w Muzeum – Zespół Zamkowy w Niedzicy, w Pieninach.
Jakość wykonania powozów oraz ich solidna konstrukcja nie umknęła producentom samochodów, którzy postanowili współpracować z szydłowiecką fabryką. Ta idąc w stronę nowoczesności zaczęła produkować nadwodzia.
Od 1922 roku podjęto produkcję nadwozi samochodowych dla takich marek jak Morris Commercial RE, Fiat 514L, Ford Phaeton, Tudor, Standard i od 1926 roku do AS-a.
AS-y produkowane były w czterech wersjach nadwoziowych – taxi-landaulet, kabriolet, limuzyna i furgon dostawczy. Pierwsze prototypowe podwozia wykonano 4 stycznia 1927 roku, a 27 marca skarosowano je w Szydłowieckiej Fabryce Powozów Braci Węgrzeckich. Po kilkumiesięcznych próbach drogowych AS został wprowadzony do sprzedaży. Najwięcej powstało wersji dla warszawskich taksówkarzy ok. 100 sztuk, były one pierwszymi pojazdami wyprodukowanymi specjalnie do roli taksówek. Fabryka była znana ze ekskluzywności swoich wyrobów. Nadwozie taksówkowe, modnego wówczas typu landaulet o kolorze granatowym (w tym kolorze były wszystkie ówczesne warszawskie taksówki), miało wygodne drzwi o niebagatelnej szerokości 80 cm. Do dyspozycji pasażera zainstalowano: rurę głosową do porozumiewania się z kierowcą (który siedział w oddzielnej, otwartej kabinie), zapalniczkę, popielniczkę, lusterko i podłokietniki. Składany dach części pasażerskiej pokryty był skórą. Wyroby z Szydłowca były solidne, estetyczne, trwałe i wykonane z dobrej jakości materiałów. Pojazdy od samego początku spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem wśród warszawskich taksówkarzy.
Za swoje wyroby na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w 1929 roku Fabryka Braci Węgrzeckich otrzymała srebrny medal, a samochody marki AS wzbudziły duże zainteresowanie i emocje. Chwalono je zwłaszcza z powodu ,,..bezszelestnego i precyzyjnego zamykania drzwi – bez zwykłego w tych przypadkach rzucania..”.
Warto podkreślić, że wytwórnia w Szydłowcu jako pierwsza w kraju wprowadziła do swojej oferty handlowej nadwozia całkowicie pokryte dermatoidem, kiedyś wykorzystywano do tego płótno. Produkcja karoserii w Szydłowcu trwała do 1934 roku.
Przygotowanie tekstu: Wydział Informacji i Promocji
Źródła:
Ciekawostki
- Pracownia Maleckiego
- Osiołek Palmowy z Szydłowca
- Malarz na Szydłowcu - W. Malecki
- Nekropolie cz.2
- Nekropolie cz.1
- Szydłowiecka Fabryka Braci Węgrzeckich
- Historia miłosna Marii i Mikołaja Radziwiłłów
- Zygmuntów zapomniane miasto
- Aleksander Malanowicz
- Czy w Zamku straszy?
- Kraina krzyży i kapliczek
- XV-wieczne centralne ogrzewanie
- Co to jest "kościół zorientowany" ?
- Ratusz na skale
- Hejnał miejski
- "Palmowy Jezusek" z Szydłowca
- Szydłowiecka "Trędowata"
- Pręgierze
- Legenda o Diable Skalistym