XXII sesja Rady Miejskiej
26 listopada 2012 roku w zamku odbyła się XXII sesja Rady Miejskiej w Szydłowcu, którą poprowadził Wiceprzewodniczący Artur Łyczek. Podczas obrad radni podjęli szereg ważnych uchwał, odbyła się także debata dotycząca zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi.
W drodze głosowania radni podjęli decyzję w sprawie:
a) zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2022,
b) zmian w uchwale budżetowej na rok 2012,
c) zmiany uchwały Nr 277/LIII/10 Rady Miejskiej w Szydłowcu z dnia 9 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania,
d) zmiany załącznika nr 1 do uchwały Nr 71/XII/03 Rady Miejskiej w Szydłowcu z dnia 23 października 2003 r. w sprawie sprzedaży działek gruntu stanowiących własność Gminy, zabudowanych garażami stanowiącymi własność osób fizycznych,
e) przyjęcia Programu Współpracy Gminy Szydłowiec z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 rok.
f) wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy gruntu w trybie bezprzetargowym stanowiącego własność gminy Szydłowiec na okres 10 lat. Po przyjęciu uchwał głos zabrał kierownik Wydziału Sportu i Turystyki SCKiS „Zamek” Marek Zdziech, który przedstawił sprawozdanie dotyczące gminnego sportu dzieci i młodzieży za rok szkolny 2011/2012.
Ważnym punktem obrad była debata na temat konieczności wprowadzenia zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z wytycznymi znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Znowelizowana ustawa nakłada na gminę szereg nowych obowiązków, w związku z czym cały system gospodarki komunalnej gmin musi zostać gruntownie przebudowany.
Jako pierwszy głos w debacie zabrał Burmistrz Szydłowca Andrzej Jarzyński, który opowiedział o obowiązkach jakie nakłada na gminę znowelizowana ustawa.
- Każda gmina jest zobowiązana do ustanowienia przepisów lokalnych, które nałożą obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych przez mieszkańców. Gmina jest również zobowiązana do ustanowienia punktów odbioru posegregowanych odpadów oraz kontrolowania firm świadczących usługi ich wywozu – mówił Burmistrz Szydłowca.
Obecnie zawarte umowy z przedsiębiorcami na wywóz śmieci zastąpione zostaną deklaracjami składanymi przez mieszkańców i będą stanowić podstawę do naliczenia opłat. Stroną dla właściciela nieruchomości będzie gmina, a nie przedsiębiorca, i to ona będzie zawierała umowy z firmami wywożącymi śmieci, a w konsekwencji stanie się właścicielem odpadów komunalnych.
Burmistrz podkreślił, że nowa ustawa wprowadza wiele zmian, które nakładają dodatkowe obowiązki na gminy. Niestety gminy nie mają wyboru i muszą dostosować się do założeń ustawy, która nie ma społecznego poparcia.
Nieprecyzyjne zapisy i szereg niejasności jakie budzi ustawa przysporzą problemów samorządowcom, a przede wszystkim mieszkańcom.
Głos zabrał również Kazimierz Piotrowski – naczelnik WGKiOŚ, który mówił jakie uchwały Rada Miejska musi podjąć w pierwszej kolejności. Przedstawił wyniki przeprowadzonych wśród mieszkańców ankiet, w których można było wybrać jeden ze sposobów naliczania opłat za odpady. Pan naczelnik poinformował, że ankiety wraz z ulotkami informacyjnymi zostały rozdane sołtysom. Zainteresowani mogli też wypełnić ankietę wchodząc na stronę internetową urzędu. Dodatkowo, w dniach 26 i 29 października na Rynku Wielkim w Szydłowcu odbyła się akcja zachęcająca mieszkańców do wypowiedzenia się w sprawie sposobu naliczania opłat za odbiór śmieci poprzez wypełnienie ankiety.
W sprawie sposobu naliczania opłat za odbiór odpadów wypowiedziało się sześć sołectw wypełniając ankietę. Mieszkańcy Ciechostowic, Łazów, Zdziechowa, Omięcina, Korzyc i Woli Korzeniowej w 55 % opowiedzieli się za naliczaniem opłat ryczałtowo od gospodarstwa domowego. Spośród osób, które wypełniły ankietę podczas akcji przeprowadzonej na Rynku Wielkim 51 % mieszkańców uznało, że najwłaściwszy sposób naliczania to ten od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość. Taką samą odpowiedź zaznaczyło 54 % biorących udział w ankiecie internetowej. W związku z tym Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska ma przygotować dwa projekty uchwały uwzględniając te dwa sposoby naliczania opłat wskazane przez mieszkańców. Radni na posiedzeniach komisji przeanalizują obydwie opcje, a na kolejnej sesji podejmą decyzję, który sposób naliczania opłat za odpady komunalne będzie funkcjonował w naszej gminie. Zgromadzeni na sesji dyskutowali także o częstotliwości odbioru odpadów komunalnych. Rozmawiano m.in. o rodzajach koszy i worków do segregacji odpadów, ich ilości i pojemności oraz rozstawieniu pojemników na drogach publicznych. Dyskutowano również o sposobach segregacji odpadów oraz ilości i lokalizacji na terenie gminy punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
{phocagallery view=category|categoryid=576|limitstart=0|limitcount=12}