Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Zimowe koszty utrzymania dróg

Drukuj
Opublikowano: 11 kwiecień 2013

Koszty zimyTegoroczna zima dała się wszystkim ostro we znaki. Wbrew wcześniejszym prognozom nie była lekka, lecz śnieżna i wyjątkowo długa. Akcja zimowego utrzymania dróg gminnych rozpoczęła się wprawdzie dopiero po pierwszych obfitych opadach, tj. 24 grudnia, lecz trwała aż do 7 kwietnia.

Samorządowy Zakład Usług Komunalnych, który odpowiada za utrzymanie przejezdności dróg publicznych w zimie, użył całego dostępnego sprzętu. Na drogi wyjechało 5 pojazdów wyposażonych w pługi przeciwśnieżne - samochód ciężarowy Jelcz, ciągnik i koparko-ładowarka „Waryński”, a także dwa ciągniki wyposażone w piaskarki.

W akcję odśnieżania było zaangażowanych bezpośrednio 9 pracowników SZUK-u. W ciągłej przejezdności utrzymywano łącznie 81 km dróg publicznych, administrowanych przez gminę Szydłowiec; w tym 44 km gminnych dróg miejskich i 37 km dróg wiejskich. Zapewnienie ich przejezdności wymagało zużycia aż 600 ton piasku, 100 ton soli drogowej i aż 5820 l paliwa. Całkowity koszt akcji zimowego utrzymania dróg gminnych w sezonie 2012/2013 wyniósł ok. 200 tys. zł i był prawie o 30% wyższy niż w sezonie 2011/2012.

Oprócz akcji utrzymania przejezdności gminnych dróg konieczne było zapewnienie bezpieczeństwa pieszych. Dbali o to pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego, posypując piesze ciągi komunikacyjne, odgarniając lub usuwając zalegający śnieg i na bieżąco reagując na prośby i interwencje mieszkańców.

Naprawa dróg

Po długiej i śnieżnej zimie problemem kierowców stają się ubytki i przełomy w nawierzchniach dróg miejskich i gminnych. Tuż po ustaniu opadów śniegu pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska dokonali objazdu wszystkich dróg w celu zinwentaryzowania miejsc przeznaczonych do naprawy. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie remontu nawierzchni zniszczonych w sezonie zimowym. Prace remontowe rozpoczną się natychmiast po jego rozstrzygnięciu. Trwa także uprzątanie ulic i placów miejskich z pozimowych zanieczyszczeń – zalegających resztek wysypanego piasku i soli.